Vastutav sekretär
Liitunud: 14 Dets 2006 Postitusi: 12
|
Postitatud: 29. Jaanuar 2008 13:30 Teema: RE: |
|
|
Vastulause on ajakirjanduseetika koodeksi järgi vahend, parandamaks juba ilmunud faktivigu või tsitaate. Teistsuguse arvamuse avaldamise soov ei ole vastulause, vaid ajakirjandusliku debati osa, mille puhul avaldamise kohustuslikkuse põhimõte ei rakendu. Vastulauset on möödapääsmatu siis, kui meediaorganisatsioonipoolsed muud kohustused (vt koodeksi ptk 5) ei ole millegipärast rakendust leidnud ei enne materjali avaldamist ega selle ilmumise järgselt.
Ringhäälinguseadus (§ 8) kehtestab raadio- ja teleorganisatsioonide suhtes vastulause põhimõtte kohustuslikkuse, seades nõude esitamisele ja täitmisele 20-päevase ajaraami (sama kaua säilitatakse ka programmi kontrollsalvestisi). Ringhäälinguseadus määratleb vastulause nõude aluseks asjaolud, kui kellegi seaduslikke õigusi, eriti mainet, on kahjustatud ringhäälinguprogrammis ebaõigete faktide esitamisega.
Vältimaks hilisemaid vaidlusi taotluse olemuse üle, on otstarbekas esitada taotlus vastulauseks kirjalikult, lisades, et soovite esitada vastulause. Faktide parandamiseks on õigeim esmalt pöörduda justnimelt meediaorganisatsiooni poole, sest üldjuhul pole faktivead tahtlikud, samas kui toimetus ei pruugi ise olla veast teadlikki. Kui meediaorganisatsioon reageerib vastulause soovile äraütlevalt, siis edasi on mõistlik pöörduda ASNi (või ka Pressinõukogu) poole, raadio- ja teleorganisatsiooni puhul ka ringhäälinguala järelevalveorgani Kultuuriministeeriumi poole.
Näiteks 2007. aasta lõpus sai ASN kaebuse, kus muu hulgas kaebuse esitaja oli nördinud, et tema vastulause asemel tegi toimetus kajastatud sündmusest n.ö jätkuloo, milles teda muu hulgas häbistati toimetuse poole pöördumise eest. Samas pöördus inimene toimetuse poole telefonitsi ning kirjalikku jälge vastulause taotlemisest ei jäänud. Sellise olukorra vältimiseks peab vastulause taotleja ise tagama, et vastav soov oleks ühemõtteliselt esitatud. Samuti tuleks vastulausena lisada vastav õiendus, milles eksitavad faktid või tsitaadid korrigeeritakse.
Eetikakoodeks ütleb, et vastulauseks ei saa nõuda rohkem ruumi/aega, kui oli kasutada kriitikaks. |
|